Veel gestelde vragen algemeen

Voor welke rijbewijzen leidt de rijschool op?

De rijschool leidt op voor het Am rijbewijs,  A, A2 en A. De rijschool leidt ook voor het B rijbewijs op. Voor het B rijbewijs kun je al vanaf 16 ½ jarige leeftijd terecht.

Kan ik ook voor een opfriscursus terecht bij de rijschool?

Uiteraard kun je voor een opfriscursus bij de rijschool terecht.

  • Ga je optreden als begeleider voor jonge rijbewijshouders die nog geen 18 jaar zijn. Het is geen plicht, maar wil je als begeleider je taak optimaal kunnen uitvoeren, is het wel aan te bevelen.
  • Heb je geruime tijd niet meer gereden, draagt een opfriscursus bij aan de veiligheid.
  • Is na een bepaalde tijd of traumatische ervaring rijangst ontstaan, helpt een opfriscursus je weer op weg.
  • Milieubewust rijden. Het zogenaamde Nieuwe Rijden. Als iedereen de kunst verstaat van het Nieuwe Rijden zouden we met 8.000.000 automobilisten op de Nederlandse wegen 1.000.000.000 liter brandstof per jaar besparen. Milieu bewust rijden draagt eveneens bij aan de veiligheid en vlotte doorstroming.

Is er een maximale leeftijd om nog je rijbewijs te halen?

Er wordt geen maximale leeftijd aan het behalen van het rijbewijs gekoppeld.

Wat houdt het slagingspercentage in?

Het CBR is verplicht de slagingspercentages met betrekking tot de praktijkexamens van de ingeschreven rijscholen openbaar te maken. Dat gebeurt via de Internetsite www.rijschoolgegevens.nl. Het gaat hierbij om de slagingspercentages in de afgelopen vier kwartalen. Deze gegevens worden elk kwartaal vernieuwd.

Waarin is mijn instructeur/ instructrice gespecialiseerd?

Jouw instructrice is RIS gecertificeerd voor de categorie B. Voor de categorie A is jouw instructrice KGI (KNMV Gediplomeerd Instructrice) Naast deze specialisaties vinden regelmatig bijscholingscursussen plaats. De eerstvolgende betreft de specialisatie rijles geven aan mensen met autisme en/ of ADHD.

Wat is een goede rijschool?

  • De kwaliteit wordt alleen maar bepaald door de kennis, kunde, passie en inzet van de rijcoach die al dan niet in loondienst is bij een rijschool.
  • Leerlingen die prettig hebben gelest bij een rijcoach maken reclame voor de rijschool. Is bij die rijschool de rijcoach de enige die er werkt, is dat het compliment voor de rijcoach.
  • Belangrijk is te weten of de rijcoach prettig is in de omgang, afspraken nakomt, altijd klaar staat voor zijn of haar leerlingen, rekening houdt met indivuele verschillen van leerlingen, transparant is in het weergeven van vorderingen.
  • Welke lesauto’s of motoren een rijschool heeft, dient de minste indruk te maken.
  • Wat het uurtarief is, mag geen doorslag geven bij de keuze van een rijschool. Ben je de goedkoopste en roep je alleen maar van we gaan hier rechtsaf of linksaf en als jij gaat zeuren, vraag ik wel het examen wel aan. Achteraf zal blijken dat die rijschool de duurste is.
  • Het CBR toont slechts de slagingspercentages van de rijschool, niet van de rijcoach. Die slagingspercentages dien je dan ook nog eens naar waarde te moeten kunnen inschatten.
  • Het CBR is in 1927 opgericht en vanaf 1927 komt het landelijk slagingspercentage niet boven 50% uit. En met dat slagingspercentage neemt Ingrid Rijopleidingen geen genoegen. Om die reden heeft de rijschool de zogenaamde 10 geboden opgesteld om ver boven het landelijk gemiddelde uit te kunnen stijgen. Handel je naar die 10 geboden, maak jij grote kans de eerste keer te slagen.

 

Welke zijn de 10 geboden om je goed voor te bereiden op het examen voor de categorie B?

  1. Maak tenminste 1000 km. Deze regel gaat op voor getalenteerde leerlingen. (28 lessen van 1 ½ uur) Minder getalenteerde leerlingen maken meer dan 1.000 km.
  2. Accepteer de kosten van de rijopleiding. We moeten ophouden met inschatten hoeveel lessen nodig zijn = kosten rijopleiding en vroeger deden we het in 15 lesjes van een uur. Niets liever wil ik jou zo snel mogelijk aan je rijbewijs helpen, maar dan moet je wel op het gewenste niveau zijn. Het moment waarop jij het gewenste niveau hebt bereikt, kan ik feilloos aangeven. Wat een examinator opmerkt, merk ik nog veel eerder op.
  3. Breng bediening, kijkgedrag en theoriekennis op orde. Zolang er nog vragen worden gesteld over de maximum toegestane snelheid, met de rem of het gaspedaal wordt gekeken, mankeert het aan het kijkgedrag en of bediening en/ of theoretische kennis.
  4. Maak je huiswerk. De leerling maakt het opgegeven huiswerk, zodat kostbare tijd niet aan uitleg verloren gaat.
  5. Les onder wisselende omstandigheden. De leerling oefent onder wisselende omstandigheden en daarvoor moet je flexibel kunnen zijn in het maken van afspraken.
  6. Doe de tussentijdse toets. Bij de tussentijdse toets maak je fouten die ik niet van je gewend ben. Deze fouten zijn goud waard. Je zwakheden komen nu echt haarfijn in beeld.
  7. Doe aan zelfreflectie. De leerling beoordeelt zelf ná elke les de eigen vaardigheden aan de hand van 6 vragen bij elke geoefende rijtaak.
  8. Hou de regelmaat erin: 2 lessen per week van 1 1/2 uur per week zijn beduidend effectiever dan 1 les van 1 uur per week. Een enorme valkuil is te laat beginnen aan het behalen van je theoriecertificaat. Jij wil kosten besparen en zo vallen er gaten van weken, soms meer dan een maand tussen de lessen.
  9. Neem liever meer dan minder lessen: Met meer lessen ben je uiteindelijk goedkoper uit dan met pushen om maar zo snel mogelijk examen te willen doen. Dit soort kostenbesparing is zelfbedrog.
  10. Handel naar 3 keer is scheepsrecht: De leerling voert in 3 lessen ná elkaar de rijtaken en het zelfstandig rijden (navigatie) onder wisselende omstandigheden naar behoren uit. Vertrouw erop dat ik exact weet wanneer je examenrijp bent en dat geef ik tijdig aan. Niets liever wil ik zo snel mogelijk een rijbewijswaardige leerling aan het examen laten deelnemen die de eerste keer slaagt.
  • De norm is wenselijk gedrag volgens de rijprocedure B. Voldoe je aan die norm, heb je niets te vrezen en kun je met vertrouwen het examen tegemoet zien.
  • Leerlingverschillen zijn groot, maar voor iedereen geldt: Weeg af wat voor jou prioriteit heeft: Stappen, uitslapen, bijverdienen of op de voorgestelde dagen en tijden, fris en fruitig te gaan lessen.

Elders 3 keer gezakt en nu?

Jouw proefles is een rijtest om te constateren waar de pijn werkelijk zit. Er is hoop.

  • Vaak is niet de gemoedstoestand de oorzaak van het steeds maar niet slagen.
  • Niet de examinator is een muggenzifter.

Gewoon niet EXAMENRIJP kan de enige conclusie zijn en alleen 3 frustraties rijker.

De oplossing is niet om maar meteen weer het volgende examen aan te vragen: Als je niet weet wat je fout doet en ook niet weet wat je goed doet, blijft examen doen gokken. Dat gokelement elimineer ik met gebod 7: Doe aan zelfreflectie. Immers: Doe je wat je deed, krijg je wat je kreeg en dat wordt dan vanzelf de 4e frustratie.

Elke rijtaak die niet fris gaat, houden we tegen het licht. Jij geeft aan wat niet fris ging aan de hand van 6 concrete vragen. Heb je ook direct door waarom die examinator een situatie bevraagt. Daarop volgen de herkansingen met steeds dezelfde controlevragen. Zo strepen we elke rijtaak af tot er niet een meer fout gaat.

Gratis proefles

  • Gratis en vrijblijvend
  • Persoonlijke aandacht
  • We bespreken samen de mogelijkheden
  • Rijles in Boekel en omgeving

Proefles auto aanvragen!

Proefles motor aanvragen!

Meer informatie: